LESROOSTER

Op zoek naar dans-, zang- en/of spellessen?
Check het rooster en kom langs voor een gratis proefles!

MAANDAG
16.20 – 17.20 modern 7-12 jaar
17.30 – 18.30 dansklas 10-14 jaar gevorderd
18.30 – 19.30 tap beginner volwassenen
19.30 – 20.30 tap gevorderd volwassenen
DINSDAG
16.45 – 18.45 musicalzang en dans 11-15 jaar
17.15 – 18.15 hiphop 8-12 jaar
18.45 – 19.45 hiphop half gevorderd/gevorderd volwassenen
19.45 – 20.45 modern half gevorderd 14+
20.45 – 22.00 modern gevorderd volwassenen
WOENSDAG
13.15 – 14.15 klassiek 3-5 jaar
14.15 – 15.15 klassiek 6-8 jaar
15.15 – 16.15 klassiek 8-12 jaar
15.15 – 16.15 hiphop/street 3-7 jaar
16.15 – 17.15 hiphop 8-10 jaar
16.15 – 17.15 tap 5-14 jaar beginner
17.30 – 18.30 hiphop 9-12 jaar
17.30 – 18.30 tap gevorderd alle leeftijden
18.45 – 19.45 hiphop 10-14 jaar
18.30 – 19.30 klassiek half gevorderd
19.30 – 20.00 spitzen
20.15 – 21.15 hiphop 14+ gevorderd
20.15 – 21.15 jazz half gevorderd volwassenen
DONDERDAG
16.30 – 17.45 musicalzang en dans 6-9 jaar
17.45 – 19.45 musicalzang en dans 9-13 jaar
18.15 – 19.15 hiphop 11-15 jaar
20.00 – 21.00 klassiek beginner volwassenen
20.00 – 21.00 zang volwassenen
20.00 – 21.00 hiphop 24+ beginner volwassenen
21.00 – 22.00 modern beginner volwassenen
VRIJDAG
16.30 – 17.30 ballet for boys
16.00 – 17.00 klassiek 10-13 jaar gevorderd
17.00 – 17.30 spitzen 10-13 jaar
18.30 – 19.30 breakdance 5-8 jaar
19.30 – 20.30 breakdance 9-15 jaar
17.30 – 18.30 klassiek gevorderd volwassenen
18.30 – 19.00 spitzen gevorderd volwassenen
19.15 – 20.15 jazz gevorderd volwassenen
20.30 – 22.00 Dentro & Fuera
ZATERDAG
10.00 – 11.00 klassiek 3-5 jaar
11.00 – 12.00 klassiek 6-8 jaar
12.00 – 13.00 tap 5-14 jaar beginner
10.00 – 12.00 spelklas 8-13 jaar
13.00 – 15.00 spelklas 8-13 jaar

 
 
 

Wil je advies over welke les het beste bij jou past of wil je meer weten over de inhoud?
Neem dan gerust contact met ons op of kom langs in de dansschool.

 
 
 

OVER DE LESSEN

 

Kleuterballet (3-5 jaar)
Vanaf 3 jaar oud kun je bij Dansstudio Dentro balletlessen komen volgen. Het zijn klassieke balletlessen met veel aandacht voor improvisatie, muzikaliteit en algemene dansante ontwikkeling. Huppelen, hinkelen en een goede lichaamshouding worden op een speelse, creatieve manier aangeleerd.
Kinderballet (6-8 jaar)
Het uitgangspunt van de kinderballetles, voor kinderen van 6-8 jaar, wordt gevormd door de fysieke mogelijkheden, de muzikaliteit en het dansgevoel van de kinderen. Daarnaast wordt er een begin gemaakt met het aanleren van de ‘echte’ klassieke ballettechniek.
Kinderballet (8-12 jaar)
In deze lessen is er veel aandacht voor het aanleren van de klassieke ballettechniek. De stof wordt verder uitgewerkt, zodat de leerlingen door kunnen stromen naar de half gevorderde, gevorderde en spitzenlessen. Daarnaast wordt er gekeken naar de eventuele doorstroommogelijkheden naar professionele dans- en theateropleidingen en de daarbij horende vooropleidingen. De leerlingen worden, indien gewenst, begeleid in hun beroepskeuzes.
Klassiek ballet
De basis van de klassieke ballettechniek werd in de zestiende eeuw gelegd aan het hof van Lodewijk XIV. Het heeft zich geleidelijk ontwikkeld tot een veelzijdige en verfijnde kunstvorm waarin schoonheid, evenwicht en harmonie centraal staan. Niet alleen in de verhalende balletten als “Het Zwanenmeer” en “De Schone Slaapster” van choreograaf Marius Petipa wordt gebruik gemaakt van deze techniek, maar ook in de abstracte balletten van beroemde choreografen als George Balanchine en Hans van Manen.

 

Klassiek ballet is de basis voor alle andere dansvormen.
De balletlessen bestaan uit een technisch gedeelte aan de barre en een dansant gedeelte “au milieu”. Dit gedeelte bestaat onder andere uit balansoefeningen en sprong- en draai technieken. Er wordt tijdens deze les uitgebreid gewerkt aan houding, techniek, kracht en lenigheid. Andere belangrijke elementen uit de les zijn aandacht voor de kwaliteit van de beweging, dansgevoel en muzikaliteit.

Spitzen
De spitz wordt gezien als een verlenging van het lichaam van de danseres. Het geeft de illusie dat de danseres gewichtloos over de vloer zweeft en dat zwaartekracht niet bestaat. Dansen op spitzen vereist concentratie en een goede techniek en lichaamsbeheersing. Spitzen laten een danseres sierlijk, licht en gracieus lijken, het ideaalbeeld van een danser.

 

Het dansen op spitzen is zowel technisch als gevoelsmatig de ultieme uitdaging voor de danseres en geeft het “echte klassieke ballet” gevoel. Leerlingen kunnen, in overleg, aansluitend op hun normale les een half uur spitzenles volgen. Het volgen van spitzenles is in principe voor alle leerlingen mogelijk, mits zij voldoende ballettechniek en kracht hebben ontwikkeld.

Ballet for Boys
In deze klassieke balletles, speciaal gericht op jongens, wordt er aandacht besteed aan de mannelijke aspecten van het Klassieke Ballet. De oorsprong van klassiek ballet ligt bij Koning Lodewijk XIV, een man dus! In deze dansstijl wordt onderscheid gemaakt tussen mannen- en vrouwenbewegingen. Het mannelijk lichaam is tot heel andere dingen in staat dan die van de vrouw. Mannen zijn bijvoorbeeld beter in staat om hoger te springen, sneller te draaien en danspartners hoog in de lucht te liften. In deze jongensballetles wordt daarom gewerkt aan onder andere jumps, turns, kracht, souplesse en conditie. Daarnaast wordt er extra gelet op de houding. Verder zullen in deze balletles ook de basisoefeningen getraind worden aan de barre en in het midden.
Jazzdans
Jazzdans is oorspronkelijk een Amerikaans fenomeen dat ontstond uit een smeltkroes van culturen. Begin twintigste eeuw werd de jazzdans echt populair en deed zijn invloed gelden op muziek en in dans, film en theater. Net zoals de jazzmuziek constant onderworpen wordt aan nieuwe ontwikkelingen, staat de ontwikkeling in de jazzdans ook niet stil.

 

Vanaf 8 jaar kun je meedoen met de jazzlessen bij Dansstudio Dentro. In deze lessen wordt de jazztechniek aangeleerd. Jazztechniek trainen betekent werken aan ritme, kracht, souplesse en isolatie (het afzonderlijk bewegen van lichaamsdelen) op jazz-, funk- en soulmuziek. In de lessen wordt gedanst op uiteenlopende jazzmuziekstijlen, waarbij aandacht wordt besteed aan onder andere timing, dynamiek en coördinatie.

Modern
Moderne dans is ontstaan in het begin van de twintigste eeuw, toen men op zoek ging naar andere bewegingsvormen dan die van het klassieke ballet. De vernieuwingen in het westerse ballet, de opkomst van de moderne dans en van de jazzdans zijn ontwikkelingen die voor een groot deel parallel liepen. Bij de opkomst van de moderne dans hebben Isadora Duncan, Martha Graham, Doris Humphrey en Charles Weidman een grote rol gespeeld.

 

In de moderne lessen zal veel met Limón-techniek gewerkt worden. Een techniek gebaseerd op de ademhaling tijdens het dansen, Fall & Recovery (het organische vallen naar de vloer en het vloeiende opstaan), Suspension and Release (een beweging helemaal tot het uiterste trekken om het daarna weer los te laten) en het optimaal benutten van zwaartekracht.

 

Tevens zal er release-techniek op de vloer aan bod komen, dat betekent organische bewegingen op de vloer terwijl je zittend of liggend beweegt en in de ruimte verplaatst. De structuur van de les bestaat meestal uit vloer-oefeningen, pliés en staande-oefeningen, legwork, stretchen in combinatie met Pilates-elementen en een choreografie. Wisselend zullen de choreografieën variëren tussen Modern Dance en Modern Jazz.

Hiphop
Hiphop als dansstijl is onderdeel van een veel grotere culturele beweging. Een beweging die vooral bekend is om zijn muziekstijl, maar veel verder gaat dan alleen de stijl van de muziek. Onderdelen van de hiphop cultuur zijn onder andere Graffiti, Rapping en Beatboxing, Breakdance en DJ’ing. De hiphop cultuur kon een stem geven aan een bepaald gedeelte van de Amerikaanse onderklasse. De dansstijl is ontstaan uit improvisaties als uiting van opgekropte gevoelens. Vandaar is het dat de hiphopbewegingen vaak strak, hard, en rauw zijn. Hiphop wordt gedanst op verschillende stijlen muziek zoals R&B, rap, hiphop en beatbox.

 

Omdat de hiphoples veel kracht en beheersing vraagt van het lichaam wordt er actief aandacht besteed aan een intensieve warming-up met hiphop basisbewegingen, conditie oefeningen, push-ups, buikspieren, e.d. Het doel van de warming-up is het lichaam opwarmen en de spiergroepen trainen. Vervolgens wordt een choreografie aangeleerd waarbij wordt gelet op de techniek, uitstraling en de strakheid. Alle hiphopbewegingen zijn ontstaan uit improvisaties, daarom wordt er in de les regelmatig aandacht besteed aan freestyling.

Streetdance
Streetdance is de zachte versie van hiphop en is ontstaan in de achterbuurten van New York. Jongeren dansten in clubs, op scholen en op straat. Streetdance is een sociale dansstijl en wordt veel gedanst in het bijzijn van omstanders en mededansers. Op straat kan plotseling een groepje dansers beginnen met dansen waarna een heel optreden ontstaat in de vorm van een samengaande choreografie of improvisaties tijdens een battle. Bij streetdance wordt veel gedanst op R&B en hiphop muziek.

 

De streetdance les begint altijd met een intensieve warming-up met streetdance en hiphopbewegingen, conditieoefeningen, push-ups, buikspieren, e.d. Het doel van de warming-up is het lichaam opwarmen en de spiergroepen trainen. Vervolgens wordt een choreografie aangeleerd waarbij wordt gelet op de techniek, uitstraling en de strakheid.

Dancehall
Dancehall is ontstaan uit een combinatie van Jamaicaanse muziek, Reggae en R&B. De stijl is rond 1970 ontdekt en is sinds een paar jaar ontzettend populair geworden onder jongeren. De muziek heeft een losse en vrolijke sfeer, die je dan ook terug ziet in de dansstijl. Dancehall is een stijl die veel ronde bewegingen bevat die er vaak sexy uit zien.

 

In de les word gewerkt aan techniek, kracht, uitstraling en uithoudingsvermogen omdat dancehall veel energie vraagt! De les begint altijd met een actieve opwarming waarin de basisbewegingen van dancehall centraal staan. Verder word er gewerkt aan kracht oefeningen zoals push-ups, bil- en buikspieroefeningen. Ook coördinatie wordt tijdens de opwarming goed getraind. Vervolgens wordt alles gecombineerd in een choreografie.

Breakdance
Breakdance is in de jaren 70 ontstaan in New York en sindsdien heeft het zich over hele wereld verspreid. Het begon allemaal met toprock. Staand, ritmisch dansen op de breaks, een stuk in de muziek waar de drums centraal staan. Toen deze breaks herhaald konden worden door een nieuwe techniek van een hip hop DJ, gingen B-boys en B-girls ook laag bij de grond dansen, dit heet footwork.
Sinds de jaren 80 staan air en power moves erg centraal en deze kent u waarschijnlijk allemaal, headspins of springen op één hand. En als laatst sluiten we een run (dans) altijd af met een freeze, een pose waarbij de benen in de lucht zijn zoals bij het staan op je elleboog.

 

In de lessen behandelen we alle onderdelen. Zo beginnen we met de toprock gezamenlijk als warming up en om nieuwe stapjes te leren.
Bij het footwork leren we ook stapjes, maar belangrijk bij breakdance is je eigen creativiteit. Dus regelmatig krijgen de leerlingen de opdracht zelf iets te bedenken of combineren.
Om uit eindelijk bij de moves aan te komen oefenen we elke les een aantal freezes, iedereen kan zo op zijn eigen niveau verder proberen te komen.
De les sluiten we altijd af met een cypher (kring) waarin iedereen een aantal runs doet. Deze kunnen zowel geïmproviseerd zijn als van te voren bedacht of een combinatie van de twee.
Daarnaast is er natuurlijk ook veel aandacht voor het lichaam, zo stretchen we aan het begin en einde van de les.

Tapdans
Bij tapdans ben je als danser zelf de muziek. Je maakt ritmes met je voeten. Onder tapschoenen zitten metalen plaatjes waardoor de klanken kunnen ontstaan. Er zijn ontzettend veel technieken om de ritmes te maken. Maar tapdans is meer dan alleen geluid maken met je voeten. Er wordt een groot beroep gedaan op de muzikaliteit van de danser.

 

In de lessen worden de ritmes aangeleerd en wordt er gewerkt aan choreografieën. Tapdans bevordert de muzikaliteit en het expressievermogen van de danser. Tapdans is een zeer geschikte dansvorm om het plezier van dansen te ervaren.

Zang
In deze groepsles leer je één- of meerstemmig te zingen in stijlen als pop, musical en klassiek. De les begint met het opwarmen van de stem door middel van korte zangoefeningen. Vervolgens wordt er aan één of meerdere nummers gewerkt waarbij wordt gelet op de juiste ademhaling, houding, articulatie en andere technieken waarbij de zangstem getraind wordt. Het grote voordeel van een groepsles is dat je enorm veel leert van de mensen om je heen. Je leert naar elkaar te luisteren en samen te zingen en te klinken.
Musicalzang en dans
Bij musicalzang en dans worden de verschillende disciplines samengevoegd. Dans en zang komen samen, net als in een echte musical. Tijdens de zangles worden de liedjes ingestudeerd en wordt er gelet op de ademhaling, de verstaanbaarheid, de dynamiek, e.d. In de dansles wordt een danscombinatie aangeleerd op hetzelfde liedje. Uiteindelijk worden de zang en dans samengevoegd en wordt het één geheel. Per periode wordt er gewerkt aan een bepaalde musical. Er zullen regelmatig presentaties plaatsvinden, waarin de kinderen laten zien wat zij hebben geleerd.
Spelklas (8-12 jaar) (projectgroep)
Tijdens de spellessen leer je door middel van speloefeningen je in te leven in verschillende emoties en vanuit daar ga je aan de slag met korte scènes en improvisaties. Er wordt aandacht besteed aan het zelf maken van scènes. Er wordt toegewerkt naar een voorstelling waarin gebruikt wordt gemaakt van de deze scènes. De spelklas begint na de zomervakantie, in september, en bestaat uit 25 repetitieavonden. In maart vindt een voorstellingsweekend plaats waarin het stuk 3 á 4 keer wordt gepresenteerd in het Dentro Theater.
Musicalproductiegroep (projectgroep)
Deze groep werkt op donderdagavond aan een bestaande musical. Tijdens de repetities wordt er gewerkt aan zang, dans en spel/interpretatie. Voorafgaand aan de repetities is er een castingmaand waarin je wekelijks auditie doet om toegelaten te worden tot deze groep. Deze castingmaand begint altijd eind september. In juni zijn er twee voorstellingsweekenden waarin de musical wordt uitgevoerd. Tussendoor zullen er naast de repetities op donderdagavond enkele repetitieweekenden zijn.
Dansgroep Dentro & Fuera
Dentro & Fuera is een groep dansers die, door middel van een intensieve samenwerking, met choreografe Monique Penders dansstukken creëren. Dentro & Fuera is opgericht in 1991 en heeft al veel voorstellingen gedaan op onder andere amateurdansfestivals, dansprojecten op locatie en evenementen en open podia, in onder andere Amsterdam, Hoorn, Purmerend en Leeuwarden.

 

De dansers krijgen de ruimte een eigen bewegingstaal te ontwikkelen en deze verder uit te diepen. Vaak wordt er gewerkt vanuit improvisatie. De dansstukken worden gecreëerd door Monique Penders en de dansers zelf. Gevoelens en emoties, ervaringen en verhalen dienen allemaal als inspiratiebron voor de bewegingen. Er wordt een groot beroep gedaan op de creativiteit en op het inzicht van de dansers. In de dansstukken wordt vaak gebruik gemaakt van objecten, liedteksten en live muziek.

 

Gevorderde leerlingen kunnen op uitnodiging terecht komen bij deze dansgroep.

Yoga/Pilates
Tijdens de yogales ligt de focus op het beoefenen van asana’s (yogahoudingen), besteden we aandacht aan verschillende pranayama’s (ademhalingsoefeningen) en doen we korte begeleide meditaties.
We gaan op zoek naar balans; tussen inspanning en ontspanning, tussen kracht en lenigheid. We proberen houdingen vloeiend in elkaar over te laten lopen waarbij de ademhaling leidend is. Door deze flow bereik je meditatie in beweging. Na verloop van tijd zul je sterker worden en je houding, flexibiliteit en balans zullen verbeteren.